20 Nisan 2013 Cumartesi

PAZARLAMAYI ETKİLEYEN TEKNOLOJİK GELİŞMELER


PAZARLAMAYI ETKİLEYEN TEKNOLOJİK GELİŞMELER


Bir pazarlama yöneticisinin tam anlamıyla bir eksper olmasına belki gerek yoktur, ancak teknolojik değişikliklerden, özellikle de elektronik alanındaki son gelişmelerden haberdar olması şarttır. Bilgisayarların hayatın bir parçası haline gelmesiyle bilgi toplama ve haberleşmede yeni boyutlar ortaya çıktı; bu da pazarlama konusuna büyük değişiklikler getirdi. Konunun önemi okul çağındaki çocukların dahi artık bilgisayar kullanımına geçmesiyle ortaya çıkıyor. Aslında daha geniş çaplı, ancak daha az öne çıkan çok önemli değişiklikler de pazarlama üst düzey yöneticilerinin gözünden kaçmamalıdır.
Öncelikle, ucuz ve küçük bilgisayarların gelişimi, üretici ve satıcılara bilgileri kolayca toplama, stok hareketlerini, kâr programlarını, tüketimdeki, satıştaki değişiklikleri kolayca ve doğru şekilde değerlendirme olanağı sağladı. Kayıtlar otomatik olarak tutulmaya başlandı. Örneğin, bir malın etiketinin gerekli bilgileri vermesi için bir bilgisayar programı yapılabilir.
Bu tür gelişmeler sonunda, satıcı ve üreticinin rolleri biraz değişti. Satıcının işlevi, uzaktan girişli el mikrotermaliyle kolaylaşmaya başladı diyebiliriz. Bu, normal bir telefonla, şirketinizin bilgisayarına ulaşabileceğiniz bir cep makinesidir. Satıcı, müşterisiyle konuşurken, mallarının son durumunu gözden geçirebilir ve satış gerçekleştikten sonra, siparişi doğrudan kayıtlara girebilir. Böylece, siparişin ulaşması için geleneksel posta gecikmeleriyle uğraşmak zorunda kalınmaz. Daha da geliştirilmiş bir sistemi kullanabilir. Bu sistem sayesinde merkezdeki yönetici, bölgedeki tüm çalışmaları bir arada incelemek ve değerlendirmek olanağını kazanır; satış elemanlarının raporlarını anında alabilir. Aynı şekilde başka bir kapalı T.V. sistemiyle, ev hanımlarına ulaşılabilir; marketlerin, satış bayilerinin olanakları ve hizmetleri sunulabilir. Bu, geleneksel tanıtım ve reklam olayının da sonu olabilir.
Pazar araştırma analizleri, satış tahminleri, satış planları ve kontrol sistemleri ve pazarlamanın diğer dalları, bu ucuz ve güçlü elektronik aletlerin bilgi toplama, işlem yapma ve haberleşme olanaklarını sonuna kadar kullanır. Belki de, bu teknolojinin en çok kullanıldığı alan işletmeciliktir denilebilir. Bugün, beş yıl önce yapılamayan işlemlerin yapılması çok kolaydır.
Bir çok organizasyon, artık haberleşmelerini çok daha kolaylaştırmış ve maliyet etkinliğinin artmasını sağlamıştır. Hatta artık anında pazarlama çağı başlamıştır. Telefonla alım satım işlemleri yaygınlaşmıştır. Bir bankayı ele alırsak, müşterilerine bir hizmet sunmak istediğinde, o hizmetin hedef kitlesi çok rahat bir şekilde kayıtlardan bulunabilecektir.
Yönetimler doğru soruları sorabilirlerse; teknoloji, bu sorulara pekçok cevap verebilecek duruma ulaşmıştır. Bu durumda bir pazarlama
yöneticisi her türlü gelişmeyi kendi şirketine uygulamak ve fırsatları kaçırmamak için çok dikkatli olmalı; geniş çaplı araştırmalar yapmalıdır.
Korkulan ya da çekinilen bir konu da, elektronik aletlerin gelişimiyle insan gücüne duyulan ihtiyacın azalacağı ve yöneticilere dahi iş kalmayacağı düşüncesidir. Ancak, gerçekte makinelerin yaptığı iş rutin yazı işleri, bazı şirket işlemleri ve hayatı hızlandırma, kolaylaştırma işidir. Elektronik haberleşme, satıcıların direktif alırken vakit kaybetmemelerini ve yaratıcı özelliklerini geliştirmek için daha çok zaman harcamalarına olanak sağlar.
Elektronik devrimi, pozitif ve tarafsız olarak bu gelişimleri tanımlayacak ve kullanacak olan pazarlama grupları için çok cazip fırsatlar sunmaktadır. Hangi sebeple olursa olsun bu gelişmeleri görmezden gelen, fırsatları değerlendiremeyen şirketleri ciddi bunalımlar, maliyet ve kâr dengelerinde sarsıntılar beklemektedir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder